Gagak Tam


ni kisah binatang peliharaan aku jgk...pasal burung...burung ape? burung gagak...ha burung ape? burung gagak..hmm burung ape? burung gagak...burung ape? burung gagak...ye ALLAH korang nie tak cye plak...betul aku pernah bela burung gagak...kisahnyer mcm nie...adik aku bru blk skola tetibe die nmpk ank burung gagak jtuh dr sarang...bdn die dh kne gigit dgn semut api....adik aku tolong la bwk blk...slamat aritu adik aku pkai topi...die bwk burung tuh dlm topi die..alhamdulillah ade hikmah adik aku bwk topi aritu...jd semenjak tuh TAM membawa cahaya kegembiraan ckit dlm hidup aku...yelah dh lame tak bela binatang...aku n adik aku yg jge die...bg die makan..kdg2 ayh aku pon bg jgk...cuma mak aku sowang tak ske..sbb die asyik memekak mntk mknan...hehehe...kalo korang nk tau...kn anak burung bukan korang ltak mknn kt tepi then die bleh mkn sndri...tak bleh...korang cbe tgk national geographic pasal burung or mane2 dokumentari lah kn mak burung tuh yg bg mkn..btol tak...tp ada cara die..bukan bg mcm tuh jew..kte kne bg smpi ank tekak die..kne jolok smpi tekak die...mcm tuh la caranya...sbb tuh la mak burung bg mkn ank die die akn masukkn paruh die kalau korang perasan la...tp bg org tak sayang haiwan tak perasan kot...masa aku kecik2 aku penh jgk menyelamatkn ank burung..tp sama jgk cm crite kucing aku..die mati..time tuh aku tak tau die mkn ape..n cara2 nk bg mkn..lgpon burung tuh bukan burung gagak tp anak burung tiung...kalau burung gagak lg senang nk bela sbb die sume die makan..kau bg jew die mkn..tp kadang2 kalau bg die mkn die akn muntahkn blk..mungkin die dh kenyang...n satu ag..korang kalo nk bg die minum air jgn bg cm manusia minum air lak...bg dua tiga titis jew...mampos la die kalo korang bg byk2...hmm aku nk share kisah aku bela..mne tau nnti spe2 ade terjumpa ank burung bleh try bela...burung gagk yg aku n adik aku ble nieh special jgk...kalo blk kg pon kteorgh bwk jgk..masa die kecik ag kn tak bleh terbang so adik aku ltak kt dlm gayung jew..hehehe..n time tuh kaki die masih tak bleh nk jalan...so ltak dlm tuh die diam jew...hehehe..kteorg bela die smpi besr...kteorg namakan die TAM...so bile panggil TAM jew mesti die sahut blk...bile die dh besr kaki die pon dh kuat...kteorg ltak die kt dlm sangkar pula...mne ntah ayh aku dpt sangkr tuh aku lupa plak...masa nie...die dh leh mkn mknn die sndri ckit2...burung gagak nie special sbb dr kecik kteorg bela smpi lah besar...n kalau blk kg pon bwk dlm kreta...dlu masa die kcik bwk dlm gayung n pastu bg la selimut ckit tkut nnti sejuk...skrg die dh besr ltak dlm sangkr n tutup sangkr tuh dgn kain...tp agak busuk...huhu..sbb taik die kot...ha masa kecik adik aku yg mandikan die...bile die dh besr die bleh mndi sndri...ltak jew air kt depan die..die tau la...nnti die mndi dgn sndrinya... disebabkn burung gagk nie dibela oleh manusia so die tak bape reti nk terbang...adik akun aku pon train la die smpi die leh fly...adik aku lari2 smbil bwk mknn n die kjar pastu dpt terbang ckit2...lame2 die dh leh terbang tinggi..mule2 tuh die cm takut nk terbang tinggi..tp sbb umah aku kn 2 tingkat..aku try la panggil die dr ats..smbil nk bg mkn...mule2 die cm takut2..die dpt naik ckit2 jew...pastu dh lame2 smpi ats bumbung..haa bile dh bleh terbang die mula la berak merata2..mak aku bising sbb die berak merata2..huhu...yg specilnyer bile aku panggil " TAM come to Tia...die g terbang naik ats pale aku..aduyai...tu lah kenangan yg terindah aku bersama TAM...kteorg mmg dh biase kn TAM dgn english...binatang sblum nie pon sme...tu yg die fhm...even kteorg dh lepaskn die tak ltak dlm sangkr die ttap tak terbang tmpt len..ade jew kt umah tuh...ok kish sedihnye mak aku dh tak tahan TAM berak merata2 and die tak nk terbnag dgn kwn2 die mcm burung gagak lain so kteorg terpakse ltak TAM tmpt len...lebh kurang cm crite kucing TEH kn...ayh aku g ltak kt dpen restaurant gak..huhu...tmpt byk gagak dtg biar die bercampur dgn burung gagak lain...mule2 bile kteorg lalu c2..mmg nmpk die ade..tp lame2 die dh takde maybe die dh ikut kwn2 die terbang jauh kot...masa kteorg lalu c2..kteorg bkn tak nk panggil die...tp tkut ade manusia len yg nmpk...nnti die tangkap lak..nnti dieorg ckp burung gagk nie jinak pastu nk ambk...tu yg kteorg kalo lalu diam2 jew takde panggil TAM pon...skrg TAM dh takde...dh bahagia bersama kwn2 die kot...kdg2 pg2 kn ade burung gagak  sekor kn die hinggap kt depan tiang umah aku..die bunyi2...maybe tuh TAM kot..aku pernah panggil TAM die bunyi2 gak..tp die tgk jew pastu die terbang blk..maybe die singgah jew kot...pastu terbang blk dgn kwn2 die...aku tak pasti TAM ingt lg manusia penh bela die dlu...

Comments

  1. wah!best nye ko ade pengalaman bela binatang dr kecik smpai die besar...mesti best kn tgk die m'besar dr kecik smpai la bleh terbang...
    xpela hanna,aku yakin die akan igt org yg wat baik kat die...nnti kat akhirat gagak tu akan tolg ko..jasa ko sume dia akn cite plak...huhuhu...
    ko sabar la ea,nnti mesti ko jumpe binatang yg ko leh bela k...

    ReplyDelete
  2. ehheheh...best2...tu lah harap2 aku dpt bela binatang yg berbulu pasni..tak kire la kucing kew burung kew..tp better kucing..hehe...tu lah ayh aku pon ade ckp mesti die ingt ade manusia yg baik kt dunia nieh...

    ReplyDelete

Post a Comment

Boleh komen disini. Hehe

Popular posts from this blog

APAKAH ITU JUZ' AMMA?

Kisah aku 2021, Part 1 cerita litmatch apps cari jodoh

Kisah litmatch part 5 - Hati aku mati terus hidup balik , Part 1: Kenal dengan Z