pengalaman FYP time diploma

assalammualaikum,

arini tibe-tibe aku teringat pasal FYP aku time diploma dulu, aku pon baca2 dan tengok2..hehe..aku ingat lagi time tuh la, time yang paling genting dalam hidup dimana aku tak tidur nak siapkan FYP..biase la student kan..huhu..mesti korang ingat 'ala sape suruh tak siapkan awal2?'..salah tafsiran anda kalau anda berfikiran begitu..masalah bukan datang dari aku tapi supervisor aku..ya aku memang dapat supervisor yang sangat bagus..prof tuh..jangan main2 orang lain dapat supervisor biase2 je..masalahnya disini prof aku tuh orang indonesia jadi bila aku berbicara dengan dia agak sukar untuk dia memahami apa yang aku cuba cakapkan..

selain itu, prof tu tak memberikan kerjasama yang baik dengan aku..dia tak berikan aku tajuk langsung lepas tu suro aku cari sendiri..aku dah cakap dengan die..'prof bagi la tajuk, ape2 tajuk pon tak kisah'..die boleh cakap..' kalau saya bagi tajuk nanti kamu tak reti buat pulak' ni aku translatekan laa ek..YA ALLAH..nampaknya kan ketensionnan disitu..kalau die yang beri aku tajuk die la yang guidekan aku camne nak buat..ni tidak bantu pon tidak..aku punya la macam orang gila time tuh nak cari tajuk FYP ..lame jugak aku cari sebab boleh dikatakan semua tu memang hasil usaha aku 80% lagi 20% tu pertolongan kawan aku..aku cari tuh lama gile lah jugak..sebabnya aku ni bukan la reti sangat..tak genius macam student2 lain..pastu tambah lak dengan tak berapa minat engineering haa ambik kau..selamat tajuk yang aku buat tuh chemical semata2..huhu..walaupon ade sedikit la engineering kat citu..ala cikit je pon..


time tu aku paling stress gile, cepat marah..haa biaselah orang tengah stress jangan dicucuk2..huhu..aku pergi library cari buku2 yang berkaitan..cari jurnal2 kat library or internet..memang bapak busy la time tuh..kalau ade waktu lapang je mesti cari jurnal2 pastu print and baca ape isi2 yang ade..yang aku boleh ambik buat rujukan..

tajuk yang aku buat ialah ''COCONUT FIBER, AN AGRICULTURAL WASTE AS ADSORBENT TO REMOVE METHYL RED BY ADSORPTION'' haa ambik kau..panjang gile tuh..hehehe..tajuk tuh aku yang pilih dan letak sendiri..prof tu memang tak membantu aku langsung..setiap kali aku datang jumpa die kan..aku cerita lain..die cakap lain..aduyai..die tak faham ape FYP yang aku nak buat..hish aku suro kau bagi tajuk, kau tak nak..bile aku cakap ape yang aku nak buat die tak faham..siap cakap..' kalau juri2 tak faham ape aku buat aku kena repeat experiment tuh balik..gile lah..tapi alhamdulillah..dengan izin ALLAH..aku berjaya siapkan dan lecturer2 yang jadi juri2 tuh ok je..ha satu lagi kan aku kan tak abis edit2 lagi akunyer FYP..aku tanye die boleh ke aku punya gred naik..prof tu cakap boleh sebab die tak key in data lagi..aku pon ok la..pastu bile aku dah siap2kan sume..aku hantar yang betol punya..aku tanye sekali lagi..die cakap tak boleh kena tanye admin..kalau nak ubah gred kena bayar rm50 la..aduh..at the end of the day..gred aku gitu je la..takde peningkatan pon..

tapi yang aku paling sedih sekali kan kat depan sebelum acknowledgement tuh kan..aku letak to my father and mother..aku nak buktikan pada die, yang aku abis belajar diploma..aku buat ni semua untuk banggakan mak ayah aku..tapi korang tau time aku balik..aku bagi FYP yang dah buat hard cover tuh..ayah aku cakap ala cikit je pon..tak tebal pon..hati aku terguris gile..memang la bile die dah jadi hard cover die akan compressed kan kertas2 tuh..kalau binding kan memang tebal kot..aku sedih..sampai sekarang aku masih ingat kata2 ayah aku tuh.. dah la tak bagi support..aku ingat kalo aku tunjuk kat die, die akan cakap bagus ke..ape2 la pujian ke..haram weh..so sesape yang ade mak ayah yang selalu puji hasil kerja korang..bersyukur lah..sebab mak ayah aku bukan orang jenis camtuh..

itu lah pengalaman yang aku tak dapat lupakan sepanjang aku jadi student diploma dulu..kalau aku nak ceritakan dengan sepenuh detail memang boleh tapi nanti kang dah jadi cerpen pulak..hahhahahahha..so aku cerita yang ni je la ye..

Comments

Popular posts from this blog

APAKAH ITU JUZ' AMMA?

Kisah aku 2021, Part 1 cerita litmatch apps cari jodoh

Kisah litmatch part 5 - Hati aku mati terus hidup balik , Part 1: Kenal dengan Z