Bicara Hati 18:Dendam

ِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

aku ni hmm ntah la adakah aku ni jenis seorang yang pendendam??

mungkin juga sebab aku tak boleh lupakan apa yang orang dah buat kat aku, especially yang jahat2 la..

aku cuba untuk maafkan mereka tapi ada sesetengah aku dah maafkan ade juga belum. Terukkah aku?

hmm aku cuma manusia biasa yang masih mencuba membuka hati untuk lebihkan kasih sayang dan buang segala kebencian yang bersarang lama di dalam hati, cuma kadang-kadang aku tergelincir juga.

syaitan sentiasa berbisik di dalam hati aku dan ditelinga supaya jangan lakukan. 

aku manusia bukan malaikat.
maafkan aku jika aku juga tergelincir
sama seperti manusia lain
ada jatuh bangun 
kadang imanku naik 
kadang imanku menurun
kadang aku ingat 
kadang aku lupa
aku manusia yang lemah
masih mencuba mencari
diri aku yang sebenar 
sekejap aku jumpa 
sekejap ianya hilang
masih mencuba untuk 
kekalkan keseimbangan
namun gagal juga

maafkan aku jika aku masih tergelincir 
bukan sekali bukan dua kali
tapi berkali-kali
aku cuba mencari
mencari dan teruskan pencarian
kadang aku berhenti 
kadang aku teruskan

apa yang pasti
aku tidak pernah berhenti mencuba
untuk menjadi seseorang yang lebih baik
seorang yang lebih taat pada ALLAH
tidak lupa juga pada agama, 
pada solat 5 waktu 
pada ayat suci AL-Quran

maafkan aku sekali lagi
aku manusia bukan malaikat.

-hanntzah-

aku akan teruskan mencuba membuang segala kebencian di dalam hati ini dan buang segala dendam jika ada.

Comments

Popular posts from this blog

APAKAH ITU JUZ' AMMA?

Kisah aku 2021, Part 1 cerita litmatch apps cari jodoh

Kisah litmatch part 5 - Hati aku mati terus hidup balik , Part 1: Kenal dengan Z