Ujian berbeza


ِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

assalammualaikum semua yang beragama islam dan hello kepada yang non-muslim.


kali ni aku nak cerita mengenai ujian dalam hidup kita. aku akan bagi contoh situasi katakan ada orang ni dah kahwin lama tapi tiada anak lagi macam-macam usaha la dah buat tapi tiada rezeki, so suatu hari isteri dia pon cakap dengan laki dia nak ambil anak angkat, then bila die ada anak angkat laki die tak tahan budak tu menangis je..baby lagi kan..laki tu selalu cakap kat laki tu "jagalah sendiri itu kan anak U, U yang nak sangat" . kisah ni maybe dilakonkan semula ke aku pon tak tau tapi aku tengok dalam rtm. lepas tu Dato' Dr. Fadzilah Kamsah cakap kan lebih kurang macam ni la aku tak berapa ingat sangat, dia cakap ALLAH tak bagi orang tu rezeki lagi sebab ALLAH tahu orang tu tak bersedia lagi contoh dalam situasai tadi suami dia buat tak tau je dengan baby tu, tak suka baby tu la.. itu adalah ujian untuk orang tu la.. sebab setiap orang berbeza ujian yang ALLAH bagi.



Kadang ALLAH timpakan penyakit macam aku sendiri ada ekzema, kadang tu bukan dalam bentuk sakit tapi dalam bentuk lain duit ke, binatang ke macam2 la..Semuanya berbeza-beza.. 

Ujian untuk diri aku pun mungkin takkan sama dengan ujian orang lain dapat.. selain ujian penyakit ALLAH juga bagi aku ujian dalam hidup. Dari kecil sampai la besar..

Melalui ujian mungkin ALLAH nak tambahkan pahala kita atau mungkin juga sebaliknya bergantung macam mana reaksi dan tindakan kita lakukan.. contoh ujian untuk orang kaya ialah duitnya jadi jika duit itu digunakan untuk derma pada anak yatim insyaALLAH ditambah pahala jika ditunjuk-tunjuk dan tidak menolong orang langsung riak, kedekut dan tamak dengan rezeki ALLAH bagi tak tau la kan camne hmm..

itu antara contoh2 situasi la..

Apa-apa pun aku akan cuba redha dengan ujian-ujian yang ALLAH bagi..

Comments

Popular posts from this blog

APAKAH ITU JUZ' AMMA?

Kisah aku 2021, Part 1 cerita litmatch apps cari jodoh

Kisah litmatch part 5 - Hati aku mati terus hidup balik , Part 1: Kenal dengan Z