Part 2: Pengalaman keje

ِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

sebelum ni aku ada cerita pasal aku dok hostel kan, campur aku 3 orang je yang dok situ. apartment dia memang not bad sorang satu bilik, toilet sume cantik, kitaorang ni sebenarnya akan diletakkan untuk outlet di selangor nanti (ada la outlet ni dirahsiakan juga). 

aku ni memang tak pernah duduk jauh dengan family. paling jauh pon masa aku belajar kat melaka time diploma dulu, itupon melaka memang kampung halaman mak aku so ramai sedare mara ada. tambahan pula memang aku baik dengan sedara mara belah mak aku.

so bila duduk jauh tu hati aku memang terkesan jugak. satu sebabnya adalah dah tak happening. aku dah biasa huha huha kat umah bising2 so bila senyap je aku rasa cam tak happy. housemate pon tak happening sangat sume sibuk dengan pakwe je.(bukan aku jeles ke ape tapi dieorang macam entah la macam gedik je masing-masing bukan aku nak mengata tapi aku tak biasa duduk dengan orang yang keperempuanan sangat).

tambahan pula adik beradik aku sume laki, mak aku pon cam gangster so bila hmm apa kata orang jiwa tak serasi dengan housemates lama2 hati aku tak bahagia duduk johor.. aku dah biasa cakap aku kau dengan kawan2 then tiba2 poyo panggil saya awak.. aku rasa cam what the fish.. Noooooooooooo (suara cam dalam movie kartun).. cewah over pulak kan.. aku dah cakap aku kau pon diaorang tetap sama.. hmm geli aku.. i'm sorry but that is my bad..

waktu keje ade shift pagi atau malam. pagi dari pukul 9-5ptg, malam 2-9.30mlm.. cuti samada dapat hari sabtu atau ahad bergantung pada shift. contoh la kalo dapat shift pagi cuti ari sabtu. then ari ahad keesokkannya kena buat full day dari pagi sampai ke malam berdiri je la ko kat situ. dari 9 pg sehingga 9.30 malam. memang setiap minggu ada sehari kita kena buat full day. Yang bestnya kalo shift petang akan dapat elaun..not bad la kan..tapi elaun tu masuk dalam gaji nanti la bukan dapat on the spot.

cashier pulak memang kena jadi sebab tu salah satu training untuk membiasakan diri di outlet yang akan ditempatkan kemudian. cashier tu paling aku tension part kena kira duit float. contoh la dia bagi kau rm400 untuk letak dalam cashier machine kan..nanti dah habis shift ko jadi cashier kena masukkan balik rm400 dalam tu supaya dapat bezakan duit sales and duit cashier machine. tapi cabarannya ialah nak sediakan duit tu wajib kena ada wang syiling, 10sen, 20sen,50sen, rm1,rm5, rm10 kalo terpaksa baru la boleh letak rm50. kalo boleh paling banyak nak duit syiling katakan duit syiling ko dah rm250 so baki dia pandai2 la korang kira. sebenarnya ada dia tetapkan duit 10sen kena ada bape ntah dan macam2 la aku dah lupa.. hehehehe.

aku tension sebab supervisor ni si A cakap lain si B cakap lain lama2 aku pening mana satu korang ni..bila aku buat cara aku sendiri siap jugak tapi kena tegur pulak..adoi..dia suro ikut jugak cara dia.. ala mula2 kan kena la ikut kalo dah expert tak payah follow pon..maksudnya kalo dah keje lama la..hmm hampeh..

haa lagi satu kena pakai makeup kalo keje, bila tak pakai nanti supervisor tegur. kulit aku ni dah la sensitif ada ekzema kan, tak boleh pakai makeup selalu 24/7 kan. at least die cakap pakai la bedak dan lipgloss ke. aku peduli ape aku pakai bedak je dangan lip balm yang plain. (tu pon bila aku dah berhenti dalam seminggu lepas tu ekzema kat muka aku naik, selamat aku berhenti kalo tak teruk la muka aku)

sambung lagi part hati tak happy tadi, aku mula rindu kucing2 aku. semenjak aku pergi keje kat johor 5 ekor kucing aku mati. gara2 keracunan makanan. aku sedih sangat smpai nangis.. pastu tambah pulak adik aku cakap kucing kesayangan aku yang sekor tu pon dah lain macam mata dia.. aku pon fikir aku kena buat something kalo tak kucing aku semua pupus.

aku buat sembahyang istikharah mintak petunjuk akhirnya aku berhenti keje dan balik rumah kat KL.. aku keje sana sebulan je.tu pon management bagi aku berhenti awal tak seperti dalam offer letter dimana dia tulis kena notis 2 minggu..tak sampai 2 minggu dah berhenti.

camne dok johor?

overall not bad la dok johor cuma aku tak dapat nak travel pergi tempat-tempat makan yang best sebab tiada transport.

PENGALAMAN AKU YANG PALING MENARIK SEPANJANG AKU DOK SANA ADALAH AKU KENAL SORANG PAKCIK TAXI NI, MEMANG AKU SELALU NAIK DENGAN DIA. BAIK PAKCIK NI, AKU SELALU CERITA KAT DIA MACAM-MACAM2 TERMASUKLAH NAK BERHENTI KEJE..PAKCIK TU PON PERCUMA JE BAWAK AKU ROUND-ROUND BANDAR JOHOR GARA-GARA AKU CAKAP AKU DAH NAK BERHENTI KEJE.SIAP CAM TOUR GUIDE BAGITAU NAMA BANGUNAN-BANGUNAN KAT SITU.jalan kat tepi istana, kat kastam johor yang nak masuk singapore tu, dia suro aku bawak family jalan-jalan kat situ. disebabkan masa tu anak sultan johor kahwin so majlis dia besar-besaran siap pasang lampu canggih ala-ala I-CITY.. cantik sungguh weh.. aku syukur sangat ada jugak insan yang baik kat dunia ni. Nama pakcik tu Elias.aku ingat lagi.. 

masa aku nak balik KL dah aku ingat nak telefon pakcik tu  nak cakap terima kasih, sebab baik dengan aku kat johor ni cam sedara pulak kan nak bagitau pasni tak naik dah taxi pakcik tu.. tapi aku tak telefon pon..ape-apepon terima kasih Pakcik Elias..

ada lagi ke nanti aku cerita lagi la kalo ada part 3 ke kan,,tengok oada kerajinan..hehehehe

Comments

Popular posts from this blog

APAKAH ITU JUZ' AMMA?

Kisah aku 2021, Part 1 cerita litmatch apps cari jodoh

Kisah litmatch part 5 - Hati aku mati terus hidup balik , Part 1: Kenal dengan Z