Kisah turunkan berat badan




ِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم


assalammualaikum semua, apa khabar?

aku disini alhamdulillah sihat terebih-lebih..hehe

bercakap pasal resolusi tahun lepas aku kononnya nak turunkan berat badan dan jadi fit.. alhamdulillah aku berjaya turunkan sedikit berat badan aku dari 79kg ke 73kg..dan memang aku fit mulanya..

banyak jugak halangan aku dapat, ok in the end aku masih lagi gemuk sebabnya berat aku sekarang dah naik balik gara-gara aku duduk rehat je kat rumah tambahan pula lutut aku injured .Korang mesti nak tahu kenapa kan..haa sat lagi aku cerita..

berat aku sekarang 76kg.. gila la..kalo ikut pengiraan BMI aku dikira obese..tinggi aku 5'3'' ..

aku bab berat ni memang tak malu langsung la nak bagitau orang sebab aku memang sedar diri..

aku mulakan workout start bulan november 2013 kalo aku tak silap ke bulan december 2013 sampai 2014 aku mulakan perjalanan exercise aku dengan berjogging di belakang umah aku. belakang umah aku ada padang besar aku selamber je jogging kat situ. nak kata pagi sangat tak jugak. sebab takut jugak aku sorang-sorang so aku jogging dalam pukol 9 atau 10 camtu.. aku round la padang tu..

lama-lama aku upgrade aku ikut workout guna pemberat dumbbell ikut games xbox kinect. Aku beli CD games yang untuk exercise punya. Dalam masa yang sama aku ada ambik supplemen untuk membantu aku turunkan berat. Sebabnya aku bukan gemuk air/gamuk angin tapi gemuk daging..

cara nak tau untuk gemuk air ialah kalo korang cubit tangan korang atau lemak korang mesti dapat cubit dengan kulit sekali..macam kulit tu terkeluar sekali la lembik2 gitu. Kalo aku gemuk daging ni cubit pon payah..SERIUS ni bukan tipu..sebab die memang melekat gila dengan daging aku..kiranya daging aku pejal gitu payah nak cubit..tu tandanya gemuk daging..

memang masa aku ikut xbox tu aku dapat turunkan berat dari 79 ke 74kg (daripada ada double chin sampai hilang la double chin aku)..sebab guna dumbbell tu yang lagi hebat. aku exersice 2 kali pagi petang 4 hari seminggu..kalo tak sempat petang kadang malam..memang penuh dengan determination..lupa pulak aku workout kat rumah je tau..Body aku masa tu memang fit gila la..nampak perubahan la nampak muscle kat tangan sume..memang berjaya la games tu..



Cabaran datang bila aku dah mula menjalani latihan praktikal pada awal 2014..aku kadang-kadang je exercise tu pon aku jogging kat taman dekat dengan tempat aku praktikal. Alhamdulillah ada taman kat situ. Time ni dah tak guna bantuan supplemen dah..aku exercise sendiri..masa ni metabolism badan aku memang naik sebab dah lama exercise kan..berat aku masa ni dalam 73kg..(maybe sebab takde bantuan supplemen)

So bile aku makan banyak pon ok je time ni.,sebab aku masih exercise..Then bila masuk bulan ramadhan ni yang payah sikit..Aku ni jenis badan tak cukup air. % air dalam badan aku paling tinggi pon 40% kalo ikut weight scale aku..tu yang masa ramdhan aku jarang gila exercise..Lepastu dapat pula kerja dah tak berapa nak exercise tapi ade jugak cuma jarang la..Balik kerja kan dah penat dan lapo aku pon makan nasi..(ni dah naik 74kg-October 2014)

tu yang berat aku mula naik balik..tambah pula cerita aku yang dapat kerja kat johor lagi la tak exercise langsung..selain dari turun tangga naik tangga sebab rumah apartment tu je la..ni dia part 1, part 2.. masa di johor makan susah sume sebab aku tak cukup duit duduk sana so berat aku maintain 74kg..



Bila aku dah resign duduk rumah tak dapat kerja lain (dok makan tido je) dan memang tak exercise langsung berat aku naik 76kg (November 2014)..Bila aku sedar berat aku naik..aku pon mulakan exercise semula jogging balik kat taman berdekatan rumah..alhamdulillah berjaya turunkan 75kg..

buat pengetahuan korang aku ni memang jenis kuat makan, puas jugak aku cuba minum green tea la tapi aku makan kuat kot..hehe..so tak berapa nak berkesan sebab ape-ape pon kita still kena workout..tanpa workout memang tak bermakna la usaha especially kalo gemuk daging cam aku..

NAPE AKU TAK GUNA GAMES XBOX DAH??

sebabnya rumah aku sekarang dah ade ramai orang abang aku dah kahwin so kakak ipar aku duk sini tempat aku selalu exercise tu jadi sempit tu yang terpaksa exercise kat luar..tak boleh nak macam dulu,,rumah aku ni kecik je..

BILE AKU KENA KNEE INJURED??


aku kan start jogging balik so maybe kaki aku terperanjat balik so tiba-tiba suatu hari aku kena knee injured.. dah sebulan aku tak jogging gara-gara knee injured. 

padahal boleh je workout kalo ada trainer atau tengok utube kan yang exercise untuk bad knees. Sebenarnya motivation aku dah semakin low and low.. aku pon tak tau pasal ape..


MORAL

Aku nak bagitau korang kalo nak turunkan berat boleh je perlahan-lahan. Jangan putus asa..Aku pon sekarang tengah nak naikkan balik MOTIVATION DALAM DIRI AKU..DON'T EVER GIVE UP..We still can do it..perlahan-lahan.. untuk yang genuk air lagi senang nak turunkan berat..cayelah cakap aku..Jangan puitus asa tau.. kita hanya manusia biasa yang kadang kala putus asa disebabkan down atau orang cakap tak boleh..persetankan semua itu kita boleh lakukannya sama-sama.




PALING PENTING SEKALI KENA KAWAL PEMAKANAN + WORKOUT = INSYA ALLAH BOLEH


Comments

Popular posts from this blog

APAKAH ITU JUZ' AMMA?

Kisah aku 2021, Part 1 cerita litmatch apps cari jodoh

Kisah litmatch part 5 - Hati aku mati terus hidup balik , Part 1: Kenal dengan Z