Cinta.. Apa itu Cinta?



Kalau ikut wikipedia cinta adalah sebuah emosi dari kasih sayang yang kuat dan ketertarikan pribadi. Dalam konteks filosofi cinta merupakan sifat baik yang mewarisi semua kebaikan, perasaan belas kasih dan kasih sayang. 

Pendapat lainnya, cinta adalah sebuah aksi/kegiatan aktif yang dilakukan manusia terhadap objek lain, berupa pengorbanan diri, empati, perhatian, kasih sayang, membantu, menuruti perkataan, mengikuti, patuh, dan mau melakukan apa pun yang diinginkan objek tersebut.

Definisi:

Cinta adalah suatu perasaan yang positif dan diberikan pada manusia atau benda lainnya. Bisa dialami semua makhluk. (wikipedia)

Kalau menurut ahli-ahli berkenaan (for more info u can read at theguardian) :

1. The physicist: 'Love is chemistry'

2.The psychotherapist: 'Love has many guises'

3.The philosopher: 'Love is a passionate commitment'

4. The romantic novelist: 'Love drives all great stories'

5.The nun: 'Love is free yet binds us'


Maksud Cinta Dalam Islam

"Pandangan Cinta Dalam Islam - Mencintai Kerana Allah"

Islam memandang cinta seperti iman. Kerana mencintai adalah bahagian dari sifat orang yang beriman. Cinta adalah Iman maka harus diungkapkan dengan lisan, diyakini di hati dan dibuktikan dengan tindakan.



Bagi aku cinta aku yang pertama adalah pada ALLAH, kedua Nabi Muhammad dan yang lain2 kemudian..

Kalau definisi cinta bagi aku lah kan ini cinta pada manusia tau, cinta adalah perasaan yang halus yang boleh dirasakan dalam hati. Tapi hati-hati jangan terpedaya dengan hawa nafsu samada melalui maksiat mata atau maksiat hati.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Dalam hati manusia ada seketul daging, jika baik dia maka baiklah yang lain, jika rosak daging ini maka akan rosaklah anggota lain, daging seketul itu adalah hati.”

Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menjaga pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menjaga pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. (An-Nur:30-31)

Mata itu bisa berzina, dan zinanya adalah pandangan. Lidah itu bisa berzina dan zinanya adalah perkataan. Kaki itu bisa berzina dan zinanya adalah ayuhan langkahan. Tangan itu bisa berzina dan zinanya adalah kekerasan. Hati itu bisa berkeinginan dan berangan-angan, sedangkan kemaluan membenarkan perbuatan itu atau mendustakannya. (Bukhari &  Muslim)

Maksiat hati, sama seperti zina hati. Zina hati, zina mulut dan zina mata adalah perumpamaan kepada menghampiri zina

Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat 42 :

وَلَا تَلۡبِسُواْ ٱلۡحَقَّ بِٱلۡبَـٰطِلِ وَتَكۡتُمُواْ ٱلۡحَقَّ وَأَنتُمۡ تَعۡلَمُونَ

"Dan janganlah kamu campur adukkan yang haq dan yang batil sedang kamu mengetahuinya."



sumber:


Comments

Popular posts from this blog

APAKAH ITU JUZ' AMMA?

Kisah aku 2021, Part 1 cerita litmatch apps cari jodoh

Kisah litmatch part 5 - Hati aku mati terus hidup balik , Part 1: Kenal dengan Z