Hipokrit Sangat


Assalammualaikum semua,

Tajuk kali ini ialah hipokrit. Kalau kalian semua nak tahu, aku paling benci orang hipokrit. Depan kita bukan main tunjuk baik, tunjuk alim nak mampos padahal belakang kita masya ALLAH.. tak tahu la nak cakap (Contohnya la kan..)


Maksud HIPOKRIT:

Orang yang berpura-pura (berkelakuan, bersifat, dan lain-lain) baik, orang yang memperlihatkan keadaan diri yang berlainan daripada yang sebenarnya, munafik (Kamus Dewan edisi ke-4)


Contoh terdekat la kan, di insta, aritu ada la budak tahfiz mana entah poyo gila budget-budget alim nak mampos la. Tunjuk gambar diri sendiri tapi caption tak boleh bla. Dia tulis ape ntah panjang sangat tapi ada satu je aku ingat ayat dia "bla..bla..bla.. solehkan diri anda.. bla..bla..bla".

Kalau betul la engkau soleh, engkau alim, ADAKAH KAU PERLU MENUNJUK-NUNJUK depan orang. Update gambar itu ini yang konon-konon budget soleh SANGAT. 

Ada ramai lagi la.. Yang tak boleh bla nak follow aku kat insta pastu aku macam "ok takpe aku nak tengok sampai mana budak ni kan". Aku ni suka tengok dulu orang tu camna. Like i said i don't trust man. Trust need to be earn.

(actually aku ni jarang la nak approve orang tak kenal tapi hmm konon macam hmm tak pe kot kan, hmm sekali orang hipokrit daa)

Dan betul tekaan aku, lepas aku dah approve follow, aku rasa dia tengok-tengok sikit insta aku agaknya dia tengok aku normal je tak alim dan soleh macam dia sangka so dia pon unfollow.

Hek eleh..Tak payah nak budget alim sangat la. Insta bukan tempat nak tunjuk berapa banyak kebaikan kau dah buat. Berapa kali kau mengaji, berap kali kau sembahyang ke, berapa banyak kau sedekah ke.

Kita ni tak patut judge orang dari semua itu. Kita tak tahu kadang orang tu nampak biasa je tapi dialah paling mulia di sisi ALLAH. Kita tak tahu.

Hanya dia dan ALLAH je yang tahu. 

Jadi jangan la nak hipokrit sangat tunjuk gambar pergi masjid atau gambar konon-konon mengaji ke.. EH PERLU KE SEMUA TU??!



PENGAJARAN: JANGAN APPROVE ORANG YANG TIDAK DIKENALI..NEVER EVER AGAIN.

(p/s: aku pelik la banyak budak-budak sekolah je nak follow aku kat insta..adeh.. muka aku muda kot..LOL)

Comments

Popular posts from this blog

APAKAH ITU JUZ' AMMA?

Kisah aku 2021, Part 1 cerita litmatch apps cari jodoh

Kisah litmatch part 5 - Hati aku mati terus hidup balik , Part 1: Kenal dengan Z