Berat badan

assalammualaikum,

hai sume,cerita hari ini ialah bila aku nak turunkan berat badan?? hohoho..tajuk yang agak sensitif jugak lah kan..huhu..mesti sape2 yang tak kenal aku membayangkan aku ni gemuk gile an..takde la gemuk gile..tapi ikut BMI = BODY MASS INDEX kire aku overweight la..huhu..


ceritanya bermula begini dulu masa aku lepas SPM= sijil penilaian menengah..aku memang bertekad nak menguruskan badan..huhu..aku beli buku diet dengan exercise (aku beli majalah rapi tiap2 bulan) , aku ikut cikit2.. aku jaga makan, nasi aku makan sekali sehari..bayangkan..hohoho..aku exercise sume tapi aku exercise dalam rumah je...dalam 2 bulan turun la 1 kg..hahaha.(ok la jugak kn daripada tak turun langsung) tapi mse tu aku tak overweight lagi..so kire ok la jugak..kire memang aku berjaya la kurus time tuh..kemudian aku gemuk balik..hohoho..berat aku naik balik time bile..nak tau tak?? jap lagi ye..masa aku sem 1 diploma memang aku kurus la an..sampai baju yang kawan aku bagi pinjamkan aku muat..time tuh memang aku tak caya aku dah kurus sebab aku still pikir aku gemuk..gile weh aku muat baju yang die pinjamkan..gile la..

ok cerita yang aku naik berat badan, time mak ayah aku pergi haji la aku mula membesar..time tuh ceh konon aku ingat aku dah kurus tak yah exercise la an..disebabkan mak ayah aku pergi haji aku dan adik2 aku tinggal dengan wan = nenek kat kampung. Korang nak tau wan aku kalo masak memang la sedap..santan die memang kaw la (untuk masakan yang bersantan)..time tuh pulak aku lupa nak diet an..dok kampung sume lupe..mak aku balik haji je tengok aku sihat je..hahahahahha..maknanya wan aku bagi makan cukup la tuh..kui3
(click for a bigger view)

masuk sem 2 memang la dah naik berat badan..naik sem 3 lagi berat makan lama makin berat sampai la nie..pastu aku pon bile ek tahun bile tahun lepas ke tahun 2010 aku lupa, aku bertekad nak turunkan berat badan sekali lagi..kali ni aku jogging kat taman2 dekat dengan rumah..petang2 je mesti aku pergi..sebab aku dah lama tak jogging,takut jantung terperanjat so mula2 aku jalan2 dulu..hari kedua jalan2 lagi sampai la dah masuk beberapa hari aku jalan dengan pantas pulak..dan akhirnya aku jogging sambil jalan..and lastly aku jogging satu taman..gile lah..pencapaian yang terbaik lah weh..korang tau taman kt klcc aku jogging 3 kali round tanpa henti..gile la time tuh..punya la determination aku time tuh kuat gile..aku turun 2 kg kot..sebab pastu ramadhan..berat aku lepas ramadhan gile lah turun 5 kg kau hambik..time ramadhan aku takut nak jogging takut tak bermaya so aku memang tak jogging langsung, exercise pon takde..yilek..last2 aku jadi la macam ni dok rumah makan tido,makan tido membesarkan badan je..huhuhu..sekarang ni aku tak exercise, cuma jaga makan cikit2..tu pon dah kire baik la tuh..hehehehe..

(click for a bigger view)


tadi aku tengok kat youtube cara2 exercise tu yang aku teringat balik, aku ingat daripada aku membazirkan duit beli baju la, tudung la, kasut la..skin care la..haircare la..baik aku membazirklan duit aku ke arah fitness pulak..baru aku dapat kesedaran sekarang..aritu pon kawan aku ade cakap die pernah jogging time puasa turun berat badan die..tapi buat pelan2 la..jangan beriya2 pulak an..kang daripada puasa terus jadi lain pulak..aku ingat aku nak cuba turunkan berat badan..aku cakap cuba je..hehehe..biasa la takut kang tak jadi..adik aku kerap kali cakap'' akak ni asyik cakap nak exercise nak kurus la je tapi tak buat2 pon''..huhu..

ok..jumpe lagi sume..


Comments

Popular posts from this blog

APAKAH ITU JUZ' AMMA?

Kisah aku 2021, Part 1 cerita litmatch apps cari jodoh

Kisah litmatch part 5 - Hati aku mati terus hidup balik , Part 1: Kenal dengan Z