Skip to main content

APAKAH ITU JUZ' AMMA?


Assalammualaikum,

Korang tahu tak apa itu Juz' Amma??

Sejujurnya aku memang tak tahu menahu pun mengenai perkataan Juz' Amma tu sendiri. Bila aku search baru aku tahu rupanya juz amma ni adalah surah-surah terakhir dalam Al-Quran.

Surah-surah dalam Al-Quran tu tahu, cuma perkataan tu je aku tak tahu..kesian kan aku?.Jadi entry kali ini aku akan cerita pasal Juz' Amma.

Juz’ Amma adalah juz terakhir dari tiga puluh juz al-Quran. Iaitu ayat pertama dari surat An-Naba' sampai ayat terakhir surat An-Naas. Juz' Amma merupakan juz dengan jumlah surah terbanyak iaitu sebanyak 37 surah. 



An-Naba'
An-Nazi`at
'Abasa
At-Takwir
Al-'Infitar
Al-Mutaffifin
Al-'Inshiqaq
Al-Buruj
At-Tariq
Al-'A`la
Al-Ghashiyah
Al-Fajr
Al-Balad
Ash-Shams
Al-Layl
Ad-Duhaa
Ash-Sharh
At-Tin
Al-`Alaq
Al-Qadr
Al-Bayyinah
Az-Zalzalah
Al-`Adiyat
Al-Qari`ah
At-Takathur
Al-`Asr
Al-Humazah
Al-Fil
Quraysh
Al-Ma`un
Al-Kawthar
Al-Kafirun
An-Nasr
Al-Masad
Al-'Ikhlas
Al-Falaq
An-Nas

Alif Records » Products » Qu'ran Shop » Juz Amma - 30th Chapter of the Qur'an
Juz Amma - 30th Part of the Holy Qur'an
Murattal Series
SURAHS
An-Naba'
An-Nazi`at
'Abasa
At-Takwir
Al-'Infitar
Al-Mutaffifin
Al-'Inshiqaq
Al-Buruj
At-Tariq
Al-'A`la
Al-Ghashiyah
Al-Fajr
Al-Balad
Ash-Shams
Al-Layl
Ad-Duhaa
Ash-Sharh
At-Tin
Al-`Alaq
Al-Qadr
Al-Bayyinah
Az-Zalzalah
Al-`Adiyat
Al-Qari`ah
At-Takathur
Al-`Asr
Al-Humazah
Al-Fil
Quraysh
Al-Ma`un
Al-Kawthar
Al-Kafirun
An-Nasr
Al-Masad
Al-'Ikhlas
Al-Falaq
An-Nas
- See more at: http://alifrecordings.com/?wpsc-product=juz-amma-jebril#sthash.E4CkEJhs.dpuf

Sebahagian besar dari surat-surat tersebut (34 surah), merupakan surat Makkiyyah. Lagi tiga surah al-Bayyinah, az-Zalzalah dan an-Nashr merupakan surat Madaniyyah.

[Surah Madaniyyah ialah surah yang turun setelah Rasulullah berhijrah ke Madinah manakala surah Makkiyyah ialah surah yang turun sebelum Rasulullah hijrah ke Madinah]

Mengenai surat al-Ikhlas, Rasulullah bersabda:

“Demi Dzat yang jiwaku berada di Tangan-Nya, sesungguhnya (surat al-Ikhlas) itu sebanding dengan sepertiga al-Qur’an.” (HR. Al-Bukhari).


Juz' Amma ni banyak berkaitan tentang hari akhirat, apa yang terjadi pada hari kiamat, tentang syurga dan kenikmatannya serta neraka dan siksanya. Perkara tersebut dirulang-ulang dari surah ke surah.

Inilah serba sedikit yang aku jumpa mengenai Juz' Amma. Bawah ni ada video dari youtube. Bacaan-bacaan Juz' Amma.


 

ESOK MASUK BULAN RAMADHAN, JADI AKU NAK UCAPKAN SELAMAT BERPUASA PADA SEMUA. Jangan puasa yang-yang yok pagi-pagi buka periuk tau..


Comments

  1. Tqvm....Ilmu yang sangat bermanfaat.BOEK

    ReplyDelete

Post a Comment

Boleh komen disini. Hehe

Popular posts from this blog

Kisah aku 2021, Part 1 cerita litmatch apps cari jodoh

Kisah litmatch part 5 - Hati aku mati terus hidup balik , Part 1: Kenal dengan Z