Sunnah Nabi Muhammad S.A.W.



Antara sunnah2 Nabi Muhammad S.A.W:

*Utk memperolehi keredhaan Allah..

"Barangsiapa yg mbaca surah Yassin pada waktu malam semata2 utk mendapatkan keredhaan Allah, ia akan diampunkan oleh Allah."

*Mengibas2 tempat tidur..
"Apabila seseorang dari kamu dtg ke tempat tidurnya (hendak tidur), hendaklah dikirapkan (mengibas2 tempat tidur) dgn hujung kainnya kerana dia tidak tahu apakah yg berada disebalik tempat tidur tsebut (tilam ataupun alas tempat tidur)."

*Berwudhuk sebelum tidur..

"Sucikanlah tubuh badan ini maka Allah akan menyucikan kamu kerana sesungguhnya tiada seorangpun drpd hamba yg mhabiskan waktu malamnya didalam keadaan bsuci melainkan Malaikat bmalam dirambutnya. Tidak ia bangun diwaktu malam tsebut (utk beribadat dan bdoa) melainkan Malaikat akan bkata: Wahai Allah ampunilah hambaMu ini lantaran bmalam didalam keadaan suci (berwudhuk sblm tidur dan tidak bhadas besar)."

*Kedudukan ketika tidur..

Huzaifah telah bkata bahawa Rasulullah apabila mengambil tempat tidurnya pada waktu malam baginda akan berbaring diatas lambung kanan (mhadap kiblat) dan meletakkan tangannya diatas pipinya.

*Mengusap keseluruhan tubuh..

Drpd Aisyah r.a beliau telah bkata bahawa Rasulullah apabila mdatangi tempat tidurnya akan mbuat hembusan (seperti isyarat bludah iaitu mhembuskan keluar dari mulut dgn sedikit tempiasan air ludah) diatas kedua tapak tangannya, baginda mbaca surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Nas tiga kali dan menyapu muka dan keseluruhan tubuhnya yg dpt dcapai oleh kedua tangannya itu.

*Membaca ayatul Kursy..

"Hendaklah seseorang itu mbaca ayatul Kursy apabila mdatangi tempat tidurnya kerana sesungguhnya apabila ia mbacanya Allah akan mewakilkan Malaikat mjaganya dan syaitan tidak akan mhampirinya."

*Membaca Bismillah..

"Apabila seseorang itu mdatangi tempat tidurnya maka Malaikat dan syaitan bergegas menghadapnya. Malaikat akan bkata kpd lelaki tsebut: Sudahilah dgn kebaikan! Bkata pula syaitan: Sudahi dgn kejahatan! Oleh itu apabila menyebut nama Allah kemudian tidur, maka Malaikat bmalam utk melindunginya.

*Memadam api..

"Sesungguhnya api ini adalah musuh kamu, maka apabila kamu tidur padamilah ia."

*Adab2 bila bmimpi..

"Mimpi yg baik itu dari Allah, maka salah seorang dari kamu bmimpi barang apa yg disukainya, janganlah menceritakan kepada sesiapa melainkan sesiapa yg disukainya. Apabila bmimpi barang apa yg dibenci olehnya maka hendaklah dia blindung dgn Allah drpd kejahatan mimpi tsebut dan kejahatan syaitan. Hendaklah mengisyaratkan dgn bludah ke arah kirinya sebanyak tiga kali kemudian beralih tempat tidur dan janganlah mceritakan kpd sesiapa kerana ia tidak memudharatkannya."

*Adab2 masuk tandas..

"Disembunyikan antara penglihatan jin dan anak Adam apabila memasuki tandas dgn membaca Bismillah."

-jgn memegang kemaluan (zakar) dgn tgn kanan.

-jgn beristinjak dgn tgn kanan.

-membersihkan bahagian badan sebelah kanan dahulu ketika mandi.

-memakai kain cukin (kain nipis seperti kain cotton saiz 1 meter setengah) yg tidak berjahit dan berwarna gelap ketika mandi utk mengelak iblis melihat tubuh badan.

-jgn mhadap atau mbelakangi kiblat apabila buang air kecil atau besar.

*jgn buang air ditempat laluan atau tempat bteduh manusia.

*jgn buang air didalam lubang.

*jgn bcakap semasa mbuang air.

*Adab2 masjid (masjid adalah taman2 Syurga)..

-jgn memasuki masjid sedangkan ia mbawa bau yg tidak enak.

-jgn bhadas didalamnya (terkentut atau hadas besar).

-jgn meninggikan suara.

-jgn bludah ke luar tingkap.

-jgn melunjurkan kaki ke arah kiblat.

-jgn bersembahyang sedangkan ia sedang menahan kencingnya.

*Memerintahkan anak mdirikan sembahyang..
"Perintahkanlah anak2 kamu mdirikan smbhyg pada umur mereka 7 tahun dan rotanilah mereka (jika enggan smbhyang) pada umur mereka 10 tahun. Dan pisahkan diantara mereka ditempat tidur (iaitu sediakan tempat tidur yg berasingan utk mereka)."

*Apabila marah..

"Sekiranya dia berdiri, hendaklah dia duduk jika kemarahan telah hilang. Jika tidak, hendaklah berbaring."

*Adab makan..
"Hendaklah mbaca Bismillah, makan dgn tangan kanan dan ambil makanan yg paling hampir. Jangan mcerca makanan, makan jika ingini dan meninggalkannya jika tidak menyukainya."


SAMBUNGANNYA SILA BACA DI BLOG ni QURANTERJEMAHAN..hehe.. SUME NI SUMBER DARI BLOG QURANTERJEMAHAN.. 

[p/s: banyak lagi sunnah nabi yang kita buat tapi maybe kita tak tahu yang kita buat tu adalah sunnah nabi, jadi jangan la tak sambung baca, sebab ade banyak lagi tau..tak rugi pon kalau kita luangkan masa baca sikit kan..(^_^)]


Comments

Popular posts from this blog

APAKAH ITU JUZ' AMMA?

Kisah aku 2021, Part 1 cerita litmatch apps cari jodoh

Kisah litmatch part 5 - Hati aku mati terus hidup balik , Part 1: Kenal dengan Z