Bicara Hati 5 :Manusia sama je

tak faham dengan sesetengah orang yang macam baik...suro org baik..diri sendri sila lihat dalam-dalam dulu macam mana, perangai tu sume..jangan ingat sebab aku ni suka tunjuk perasaan contohnya kalo aku marah aku cakap aku marah kan..daripada orang tuh dok diam2 je tetibe jadi volcano..

aku memang tak puas ati..banyak dah aku tengok sifat2 dieorg nieh..aku memerhati je ape yg bagus sangat pada dieorg sampi aku macam dipinggirkan (aku rase je cmtuh) sebab aku jahat kan..tapi aku tengak sama je perangai..

aku mmg suka perhatikan perangai orang..sebab aku nak tengok ape kurangnya aku pada mata mereka..tapi apa yang kulihat sama sahaja..aku ni memang jenis straight forward..kalo aku suka aku cakap suka..kalo tak suka..memang aku cakap tak suka..memang aku jenis yang suka pamerkan perasaan aku pada waktu tu juga tak kish keadaan sekiling macam mana pon. itulah kelemahan aku yg paling besar dalam diri aku.

kadang2 kita tego2 orang perangai begitu la begini la, ok la nk tego ok tapi ade cara die bukan menempelak atau marah mcm tuh je..

TOLONG la gne psychology sikit. Bab2 tego orang ni aku memang lemah..sebab aku takut orang tu terasa so aku tak cakap pon.aku diamkan aje..huhu. Pastu kan orang yang selalu2 sgt tego2 tuh..perangai sebijik cam kita takkn die tak perasan. aku tau kadang2 yang tego tu orang yang lebih tua tapi dah kalo perangai die pon sama je nak kata apa lagi kan. aku malas nak cerita sedetail-detailnya sebab akan mengaibkan orang atau sesape. So aku bagi general je la..


oleh kerana aku ni memang jenis seorang yang selalu tak puas ati bila orang tego aku mcm tu je, aku akan perhati semula macam mana perangai orang tu daripada A sampai la Z..hehehe...dan ape yang aku temui adalah bende yang sama macam aku tadi. So lu pikirlah sendiri.. 

DULU2, aku bkn jenis yang suka memerhati (A sampai Z) dan memikir tapi setelah apa yang aku dengqr ceramah dari radio IKIM iaitu dr DR.MOHAYA dan ceramah DR. FADZILAH KAMSAH aku mula berfikir,aku fikir diri aku. 

Kenapa aku macam ni ?macam mana aku boleh jadi teruk macam ni? jawapannya ade tapi aku tak cerita. Aku suka dengan ceramah Dr.Moyaha die ckp kita boleh berubah w/pon keadaan sekeliling cmtu, tapi aku susah la..ntah la..takpe2 kita lupakan dulu. Kita back to our topic ye.hihi

aku kalau dengan orang tak kenal atau baru kenal memang aku diam je tapi pd yg dh kenal aku lama mmg aku gila bising sakan. itulah perangai aku. maaf pd sesape yg terasa aku sombong. tapi mmg aku begitu dr dlu lg. aku rse sekrg aku maybe..aku ckp maybe la..anti kt lelaki agknyer..wahahahaha...confession ke? tidak2...mksd aku aku lebih selesa berkawan dengan kaum hawa je.. kaum adam tu mmg aku susah sikit eh bkn, susah banyak nk kwn..tapi tgk keadaan dan keslamberan org tuh..kalo org tu jenis peramah nk mampos jenis slamber je tego aku, haa tu ok..sbb aku ni kalo orang tak tego, mmg aku dok diam je cm patung kt situ. Hahahahaha! (TETIBE  AKU MENYIMPANG DARI TAJUK td plak cerita pasal diri aku plak padahal orang tak nk tau pon..kih3)

kesimpulan yang aku ingin beritahu ialah aku hanya manusia yang lemah dan sering melakukan kesalahan. dan pada meraka diluar sana ( mksd aku orang tu, w/pun dieorang tak tau) jangan lah hanya memandang sebelah mata sahaja.kdg2 kita tgk org tu baik tak smestinya die baik.banyak aspect kena tgk. ape2pon aku mntk maaf zahir dan batin ( cewah kt sini boleh la aku mntk maaf cbe depan2 dh mcm patung je).

Comments

Popular posts from this blog

APAKAH ITU JUZ' AMMA?

Kisah aku 2021, Part 1 cerita litmatch apps cari jodoh

Kisah litmatch part 5 - Hati aku mati terus hidup balik , Part 1: Kenal dengan Z