Kenangan Zaman Sekolah terutama sekolah menengah UPDATED

ِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم

tiba2 aku teringat zaman masa sekolah rendah..masa tu aku sendiri pon tak tahu ape bende yang aku sebut..termasuk lah benda2 yang mengarut seperti carut-marut..gila la dulu2..serius aku sendiri pun tak tahu ape maksud dia..tak perlulah aku sebut kata-kata carut tu disini..rasanya semua orang mesti tahu..aku masa sekolah rendah dulu tidaklah ganster sangat cuma mulut tu hebat jugaklah memaki hamun orang..wow.. mulut laser kot..akibat terikut-ikut dengan mulut-mulut budak2 baya aku time tuh..terpangaruh la katakan,.

as i grew up and masuk sekolah menengah..mula2 masuk sekolah menengah biasa..then dapat pulak tawaran sekolah menengah kawalan siap ada asrama (mostly asrama untuk budak2 yang ambik bahasa arab atau budak2 aliran agama la)...bukan la sekolah asrama penuh..tapi kira ok la dapat masuk situ tambahan dengan ambik bahasa arab sekali..wow..huhu..

nak kata bahasa arab aku hebat, tak juga..biasa2 je..makin lama makin teruk ade la..tapi at least aku masuk kelas aliran agama.. ALHAMDULILLAH...lepas tu aku masuk asrama..aku masuk sekolah tu pon second batch maksudnya selepas rayuan la gitu.. Ada hikmah aku sekolah situ..especially masuk asrama..banyak yang aku belajar kat situ..aku mula bangun awal pukul 5 pagi..pergi sembahyang subuh berjemaah..sebelum ni mana pernah..dah duduk asrama kena la buat kan...mula2 tu memang terhangguk2 kepala menahan mengantuk tapi lama kelamaan aku dapat sesuaikan diri..kalo tak time orang berzikir aku dok terhangguk2..huhu..dari situ la aku mula belajar berzikir selepas solat..dan lama2 aku dapat hafal zikir2 tu semua..sebelum ni tak tahu pon ayat kursi tu ape hafal pon tidak..dah dok asrama ni baru aku tau dan hafal..yela kalo kita setiap ari sebut kan mana tak hafalnya..

aku bersyukur sangat masuk sekolah ni tambahan asramanya..walaupon ada kenangan pahit dimana aku dibuli semasa tingkatan satu di asrama oleh kakak2 tingkatan dua satu dorm dengan aku..dan juga kakak2 senior lain yang sama dorm dengan aku..mungkin mereka dah terima balasan mereka atas perbuatan mereka..kita tak tahu kan..

[UPDATED buli di asrama: mereka menengking2 aku seperti aku ni ape ntah..aku takde salah ape pon, mereka masih tak puas hati dengan aku..ade kes tu kan hanya disebabkan aku tak bagi pinjam sabun basuh buku tuh kat senior tingkatan 2 aku cakap camni yang mak aku tak bagi pinjam, lepas tu die mengadu kat senior tingkatan 2 dorm aku so aku pun kena la tangking+maki..ade macam2 lagi la..banyak salah mereka pada aku..boleh dikatakan setiap hari aku menangis masa duduk asrama..2 minggu juga mak aku terpaksa melawat aku kat situ..sampai la aku dah ok cikit..tu pon masih la dibuli..daripada aku gemuk (berat aku naik masa darjah 5 sampai darjah 6 la tembam gila la aku time tuh..sampai abang aku pon ejek aku gemuk..sangat sensitive aku dengan perkataan gemuk waktu tu..boleh buat aku nangis kot)..duduk situ kena buli wow terus kurus la time tuh daripada tembam jadi tak tembam la..aku ingat lagi masa form 1-awal form 4 aku memang slim la time tuh...pindah sekolah duduk rumah apa lagi berat pon naik la sikit2 sampai laa ni ha..sekarang aku tengah dalam proses menurunkan berat badan..kalo berjaya aku cerita kat blog ni nanti]

aku belajar baca al-maksurat..dan selawat2 yang lain..kebanyakannya diajar oleh senior2 di asrama sana (ni senior yang baik).. disana juga ada progrma yang ala2 macam nak kasi orang bertaubat dan menyesal atas perbuatan..ala macam..yang duduk dalam kegelapan semua..pastu die carita la..kalo ibu dan ayah meninggal sekarang apa korang buat la..pastu semua orang akan nangis..stuff like that..masa ni aku belajar berubah menjadi orang yang lebih baik dari dulu..belajar jadi lebih sabar..

selama nak dekat 4 tahun disana aku belajar macammana nak buat solat hajat..semua hafal la..hebat aku time tuh.. masa dulu2 tak berapa pandai mengaji masuk situ alhamdulillah bacaan mengaji aku bertambah baik.. tapi masa awal tingkatan 4 aku masuk sekolah lain (tetap ambil aliran agama jugak)..itu pon aku macam confius nak tinggalkan sekolah tu ke tak nak..sebab kawan baik aku dah pindah ke sekolah lain..last2 pindah jugak dan sekolah sama dengan kawan baik aku sebab rumah kitaorang dekat la jugak..cuma taman lain2...

aku rasa lama kelamaan aku berubah, dari seorang yang baik jadi tak berapa nak baik sangat..(sekarang pon aku dah lupa macammana nak buat solat hajat dan ape bacaan-bacaan yang perlu dalam solat hajat..dulu2 aku selalu buat..sekarang..hmm)..mungkin sebab dah tinggalkan amalan zikir selepas solat agaknya dan tak bergaul dengan orang2 yang baik kot..entah la..alhamdulillah amalan2 zikir aku ingat sampai sekarang, selawat2 tu aku ingat lagi..cuma kadang buat tak buat la gitu...

masa SPM aku drop bahasa arab sebab susah sangat bagi aku..huhu..aku cuma ambil al-quran & as-sunnah serta syariah islamiah..tapi kalo takde bahasa arab tak guna jugakkan bukan boleh ambik kursus agama pon kat university kalo takde bahasa arab..hmm menyesal jugak tapi nak buat macammana payah sangat. Masa PMR pon dapat D kot..tu yang aku malas dah ambik time SPM..huhu

kesimpulannya alhamdulillah ada hikmah aku masuk sekolah memngah kawalan tuh dengan masuk asrama die..ade hikmah aku ambil kelas aliran agama..sebabnya kalo aku nak buat jahat pon sekarang aku fikir..buat penat je dulu belajar agam tapi jadi lain kan..ade jugak aku tengok kawan2 aku yang dah tinggalkan sekolah tu even ambil aliran agama lepas abis sekolah wow free hair dieorang rupa-rupanya..ade juga yang baik..itu bergantung pada masing-masing la kan..

sebab tu dalam diri aku ni kadang bila nak buat jahat je aku fikir panjang dan dalam2 dulu.. i know theres evil within myself.. selamat ALLAH masih sayang aku dan tak nak aku berubah menjadi teruk kot macam orang lain diluar sana...sebab tu aku masih didalam landasan cuma kadang2 tergelincir sikit2 juga..tapi aku masik bersyukur..ALLAH masih sayang aku..

Comments

Popular posts from this blog

APAKAH ITU JUZ' AMMA?

Kisah aku 2021, Part 1 cerita litmatch apps cari jodoh

Kisah litmatch part 5 - Hati aku mati terus hidup balik , Part 1: Kenal dengan Z