Ubat Penenang dari AL-QURAN

Mungkin bahan di bawah berguna kepada kita suatu masa nanti. “Ubat penenang” dari Al-Quran ni tak ditakwil lagi kemujarapannya..


KENAPA AKU DIUJI?
Apakah   manusia   itu   mengira   bahwa   mereka   dibiarkan  (saja) mengatakan:”Kami  telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya  Kami  telah  menguji  orang-orang  sebelum mereka, maka sesungguhnya    Allah   mengetahui   orang-orang   yang   benar   dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta ~ Surah Al-Ankabut ayat 2-3


KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
Boleh  jadi  kamu  membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah  mengetahui,  sedang  kamu  tidak mengetahui ~ Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
Allah    tidak    membebani   seseorang   melainkan   sesuai   dengan kesanggupannya ~ Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA FRUSTASI?
Janganlah  kamu  bersikap  lemah,  dan janganlah (pula) kamu bersedih hati,  padahal  kamulah  orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman ~ Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?
-Hai   orang-orang  yang  beriman,  bersabarlah  kamu  dan  kuatkanlah kesabaranmu  dan  tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah  kepada  Allah   supaya  kamu beruntung. ~ Surah Al-Imran ayat 200

-Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi  orang-orang yang khusyu’, ~ Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
Sesungguhnya  Allah  telah  membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta  mereka dengan memberikan surga untuk mereka. ~ Surah At-Taubah ayat 111

    KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
    Cukuplah  Allah  bagiku;  tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal  ~ Surah At-Taubah ayat 129

    AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!

    ..dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. ~ Surah Yusuf ayat 87


    Comments

    Popular posts from this blog

    APAKAH ITU JUZ' AMMA?

    Kisah aku 2021, Part 1 cerita litmatch apps cari jodoh

    Kisah litmatch part 5 - Hati aku mati terus hidup balik , Part 1: Kenal dengan Z