SEQUEL I AM 4U : MENZIARAH / VISIT TO .....



Assalammualaikum semua,

ini adalah sambungan kepada PART 8-ENDING. I know the title sounds like its the end of the story. 

Actually yes it is the end of the story it just like i want to elaborate more on part that AKU PERGI MENZIARAH KELUARGA DAN PUSARANYA.

FIRST OF ALL, AKU NAK UCAPKAN TERIMA KASIH PADA KY DAN LR YANG SANGGUP BAWA AKU KESANA UNTUK MENZIARAH KUBUR ARWAH. TERIMA KASIH SANGAT-SANGAT HANYA ALLAH JE DAPAT BALAS JASA KORANG.

Pada hari Jumaat 1/5/2015 tu aku excited gila tak sabar-sabar nak datang sana. Aku bertolak dari KL ke Perak bersama kawan aku KY dan LR. Disebabkan kami bertolak sebelah petang lepas sembahyang jumaat jadi jem teruk juga. Pada mula tu ok la pastu sampai di Rawang tu mula la highway menggila.
 
Bila highway menggila kitaorang pon menggila juga dalam kereta. HAHAHA.. Dah takde apa nak buat kan jadi kami banyak berborak-borak dan gelak-gelak. Jem tersangat teruk sepatutnya perjalan 4 jam jadi 9 jam. Itu pon dah lepas isyak tu baru kitaorang sampai Tapah.
GILA KAN.. tapi nak buat macam mana semua orang KL nak balik kampung masing-masing. Kalau rasa nak kencing tu tahan je la ya..Banyak jugak orang yang berhenti tepi jalan dan kencing tepi semak tu.

Aku kesian juga pada KY sebab dia seorang je yang drive. Aku ni tak reti drive manual. 

ALHAMDULILLAH selepas RNR Tapah tu jalan lancar. (Kitaorang memang berhenti RNR Tapah untuk berehat, makan  dan buat la apa-apa yang patut pun you know..huhu)

Akhirnya sampai juga di simpang Changkat Jering. Disini kami bermalam di rumah Opah LR. Malam tu aku tak berapa tidur lena sangat gara-gara tempat baru. Yelah rumah kita tak pernah tidur kan.

Actually aku ingat kalo sampai awal masa JUMAAT 1/5/2015 tu boleh la direct menziarah, tapi kan jem teruk jadi takde la. Sebabnya buku roh yang aku baca tu ada tulis yang ROH BOLEH TAHU ORANG DATANG MENZIARAH DIA HARI JUMAAT sehingga SABTU SEBELUM TERBIT MATAHARI. Maksudnya kalau hari lain kita datang dia akan tahu kita datang masa hari JUMAAT. Nanti kalau ada masa aku buat post pasal buku roh yang aku baca tu.

Pada keesokan harinya hari Sabtu 2/5/2015, aku ni dah excited gila tak sabar nak pergi dan tengok dengan mata aku sendiri pusara arwah AAA. Aku dah siap2 dah pakai baju blouse tu dari pagi kol 6 pagi.

Disebabkan aku tidur di rumah orang jadi nak tidur lama-lama tu segan juga jadi aku bangun macam biasa aku bangun untuk pergi kerja pukul 5.30 pagi padahal aku dah bangun pukul 5 pagi tapi tengok orang semua tidur lagi jadi aku sambung la tidur sampai la pukul 5.30 pagi aku bangun balik.

Sebenarnya planning memang nak pergi awal la dalam pukul 10 pagi. Tapi oleh kerana Opah LR suruh LR masak dulu untuk makan jadi lambat sikit la dalam tengah hari baru kitaorang pergi ke Pantai Remis.

Daripada pakai blouse tu aku tukar la baju t-shirt biasa untuk tolong mereka memasak di dapur. Lagipun memang Opah ajak sekali. Opah siap bahagi-bahagi tugas lagi. Lepas dah siap LR masak tu kitaorang makan dulu kemudian baru siap-siap untuk ke sana. Kitaorang ada berbual pasal nak pergi sana.lebih kurang camni:-

LR:"Hanna ko rasa kita patut pergi kubur dulu baru pergi rumah dia ke camne?"

Aku:"Aku ni tak reti sangat pasal ziarah-ziarah ni"

LR:"Takpe la camtu kita tanya KY"

LR pun tanya pada KY.

LR:"Kita nak pergi kubur dulu baru pergi rumah dia ke camne?"

KY: "Kalo ikut adab kita kena ziarah keluarga dulu baru pergi kubur dia. Tapi hari ni kan hari minggu mesti ramai keluarga dia balik. Nak-nak pulak kejap lagi dah tengah hari"

Aku:"Aah kan betul jugak tu"

LR;"Habis tu camne?"

KY:"Kita pergi la rumah dia dulu. Boleh je nak pergi kubur je, tapi kot sat lagi kalau pergi kubur je karang nanti ada babak macam cerita P.Ramlee kenapa kamu menangis di kubur ibu saya?"

Aku dah tergelak dah. Haha...

-------------------------------------------------
Aku rasa dalam 12 kot  kitaorang bertolak. Sebelum pergi tu kitaorang singgah dulu di kedai untuk beli sedikit buah tangan. 

Semasa dah sampai di Pantai Remis, kami terlepas simpang nak ke rumah arwah yang sepatutnya kami masuk jadi kami guna la simpang yang lain. Jalan kat dalam tu memang complicated jugak, boleh sesat kalau tak pernah pergi. 

Alhamdulillah KY dan LR pernah pergi sebelum ni jadi takde la sesat. Pastu ada satu selekoh dah nak sampai rumah arwah ada macam kenduri kahwin Perbualan kami lebih kurang macam ni:-

KY : "Eh ada khemah la kat depan tu. Ah sudah. Timing macam tak betul je kita datang ni".

LR dan Aku : "Biar betul?"

Aku : "Weh betul la ada kat depan tu, takkan kenduri tahlil pulak? Macam bukan je".

KY : "Macam orang kahwin je.Sapa pulak yang kahwin ni?"

Aku: "Sapa yang kahwin? takkan la ada adik dia pulak kan, dia baru je dikebumikan"

Agak lawak jugak disitu. Hehehe..Selepas kitaorang dah jalan depan sikit (dalam kereta) baru nampak kebenarannya.

KY: "Bukan rumah dia la. Rumah dia sebelah tu."

Tergelak jugak la kitaorang. Tersalah rumah rupanya. Patut la ada kenduri kahwin.

Selepas dah park kereta, kami pun berjalan kaki menuju ke rumah keluarga arwah. Malangnya pada hari tersebut hanya adik arwah sahaja yang ada.

Adik arwah putih orangnya, terperanjat juga kali pertama aku tengok dia sebab arwah tak camtu. LY cakap mak arwah putih jadi no wonder la adik dia putih. Mak dan ayah arwah tiada di rumah kerana pergi ke majlis perkahwinan jiran mereka.

KY dan LR sahaja yang cakap dengan adik arwah, aku diam je. Lagipon aku memang tak tahu nak cakap apa. Aku memang tak pernah ada pengalaman menziarah keluarga yang baru kehilangan. INI LA FIRST TIME.

AKU JUGA TAK PERNAH PERGI JAUH SEMATA-MATA NAK TENGOK PUSARA KAWAN AKU. (maybe sebab semua kawan baik dan ahli keluarga juga saudara mara aku yang rapat masih hidup lagi)

Diaorang cakap la yang kitaorang ni kawan arwah dan datang nak menziarah mereka untuk tanya khabar dan ziarah kubur sekali. Kitaorang bagi buah tangah yang dah dibeli tadi dan selepas itu minta diri untuk terus menziarah pusara arwah.

Akhirnya sampai juga di kubur. Aku rasa happy akhirnya aku dapat tengok dimana kubur arwah dengan mata aku sendiri.

ALHAMDULILLAH cuaca pada hari tersebut sejuk sahaja. Walaupun kami pergi pada waktu tengah hari tiada panas terik langsung. ALHAMDULILLAH ALLAH makbulkan doa aku agar cuaca elok pada hari itu.

Masa sampai di kawasan kubur tu perasaan aku ok je tiada rasa apa-apa lagi. Bila dah melangkah masuk tu aku bagi salam yang general untuk semua ahli kubur.

KY dan LR tunjuk pada aku kubur dia. Masih tiada batu nisan lagi yang ada cuma pokok sebagai penanda sementara.

Aku masa tu macam tak sanggup je nak bagi salam kat arwah. 'Takpe kot sebab aku dah bagi salam yang general awal-awal masuk tadi' hati aku berkata-kata. Mungkin juga aku segan dengan kawan aku. Entah lah pelbagai perasaan yang ada.

Masa nak mula baca Al-Fatihah sebagai intro baca Surah Yasin tu hati aku mula macam tak stabil.

Aku cakap kat LR "Aku macam........" Mata aku mula berkaca. Mengalir air mata aku seketika. Aku tak dapat tahan perasaan aku.

LR : "Takpe perlahan-perlahan". LR pun maca surah Yasin dulu.

Aku cuba baca Al-Fatihah dan Yasin perlahan-lahan dengan air mata yang masih ada. Mula-mula tu terhenti-henti sebab nangis pastu dah lama-lama tu aku kuatkan diri dan meneruskan bacaan.

Dalam pada masa yang sama masa kitaorang tengah baca Yasin, adik arwah datang. Adik arwah duduk sebelah KY. KY pun berborak-borak dengan adik arwah pasal sakit arwah macam mana bermulanya sakit tu sebenarnya.

Mujur juga pada masa adik arwah datang airmata aku tidak mengalir lagi. 'Gila ke, nanti mesti dia fikir apasal aku nangis pulak kan, well i'm just a friend right? so act like a friend ok'

Tapi dalam hati aku masa tu "asal la adik dia datang, aku baru nak luah perasaan". Aku ingat lepas dah baca Surah-Yasin tu aku macam nak cakap-cakap sikit la kat arwah. I wanna let out all my feeling there but unfortunately his sisters are there so nak tak nak aku kena sabar.

Aku rasa kalau aku pergi seorang di kubur dia mesti aku lagi sedih lagi banyak nangis. Aku cakap dalam hati aku "takpe-takpe nanti aku datang lagi".

Sesudah baca Yasin tu, aku dengar la perbualan mereka. Actually aku tak berapa dengar sangat perbualan tu. Suara dia perlahan sangat kot atau aku yang kurang pendengaran.

Tapi yang jelas aku dengar adik dia sebut nama S tu, dia cakap camni "kawan arwah S mesej tanya alamat kat mana sebab wakil dari Universiti nak datang".

Tak silap aku S tu JPM (Jabatan Perwakilan Pelajar). Aku dengar je nama tu rasa cam hmm.. faham-faham je lah ye. Rasa cam sibuk je minah tu je tapi sebab dia sebut kawan jadi aku ok la jugak. Jadi aku tahu la S tu dah datang masa hari itu. 

Bila dah habis berbual tu kitaorang pun minta diri untuk pulang. Borak punya borak lupa tanya nama adik arwah. Nama adik-adik arwah juga start dengan huruf A.

Masa LY cakap kat arwah yang kitaorang gerak dulu pastu bagi salam, aku pun ikut bagi salam. Aku seperti biasa tak sebut pun nama arwah. Aku macam hmm entahlah....

Dalam kereta aku tanya KY apa yang adik arwah cakapkan. KY cerita la pasal rentetan penyakit arwah.

Mula-mula arwah rasa kebas sebelah tangan kiri. Tapi biasa la kadang orang ingat kebas-kebas biasa. Lepastu ada demam pulak. Ala mesti orang ingat demam biasa kan. Paling teruk yang batuk-batuk tu la. Mula pergi ke hospital kot ke klinik aku lupa pulak tapi diaorang takde detect apa-apa lagi siap bagi dia balik cam biasa (hospital kot).

NAK TAHU CERITA LEBIH LANJUT PASAL SAKIT ARWAH BACA KAT SINI PART-8 YANG AKU HIGHLIGHT WARNA BIRU.

Kisah yang arwah koma ni sebenarnya macam ni, doktor tu ada bagitahu la effect ubat tu kalau dia ambil akan jadi koma.

BUT HE INSIST ON TAKING THE DRUG maybe because he can't stand the pain anymore. Actually his family disagree on this, yelah kan elok-elok boleh cakap lagi kenapa nak koma pulak ni.

Because umur dia pun dah lebih 21 years so boleh buat keputusan sendiri even family tak bagi. JADI ARWAH YANG NAK UBAT TU so family tak boleh buat apa-apa.

ON SUNDAY 5/4/2015 THE DRUG WAS INJECTED. THAT WAS THE START OF HIS COMA. Selepas subuh pada ISNIN 6/4/2015, arwah dah mula kritikal. Mengikut kata adik dia, arwah menghembuskan nafas terakhir tepat 8.30 pagi.

Mungkin juga badan arwah tidak dapat tahan ubat berkenaan dan ajal sudah tiba jadi dia dijemput ILAHI.

Adik arwah juga cakap yang family mereka tak ambil pun keputusan biopsy tu. Yelah dah tau kan CARCINOMA tu apa, masa yang result air dalam paru-paru dia tu. Lagipon buat apa nak ambil result tu arwah dah tiada dah pun, result pun lambat sangat keluar.

Korang tahu tak lepas aku dapat tahu cerita ni aku mula berfikir macam-macam. Kalau dia terus koma maybe dia boleh hidup lagi dan macam-macam la aku fikir. Sampai sekarang ni aku masih berfikir.

Tidak dinafikan memang aku GEMBIRA akhrinya aku dapat tengok kubur arwah.

Lima minit selepas kami meninggalkan kawasan kubur tu rintik-rintik hujan mula turun. ALHAMDULILLAH masa kami di kubur tadi hujan tidak turun. Aku bersyukur sangat.

Perasaan aku selepas meninggalkan kawasan kubur tu macam sayu je. Rasa macam tak nak pergi je dari situ.

'Aku bertekad aku akan datang lagi untuk menziarah arwah' mungkin pada waktu tu batu nisannya sudah ada. INSYA-ALLAH aku datang lagi.

Jika aku ikutkan hati aku ni rasa macam nak nangis lagi je tapi aku tahankan masa dalam kereta KY tu. Masa duduk rumah family LR hari ketiga pun aku sedih lagi tapi aku tahan je.

Dipendekkan cerita bila dah balik di KL pada hari ISNIN 4/5/2015 baru lah aku dapat lepaskan tangisan yang aku tahan-tahan tu, cumanya takde lah teruk nangis cam dulu..ok sikit la.

ALHAMDULILLAH LEPAS DAH TENGOK DIMANA PUSARA DIA AKU LEBIH ALIVE TAKDE LA RASA TERKILAN SEBAB TAK DAPAT TENGOK KAT MANA PUSARA DIA. RASA LEBIH OK, DAN BOLEH  REDHA DIA DAH TIADA.
 -----------------------------------------------------------------------------
P/S: This was a chronology of POEM that i made since HE CAME TO MY LIFE (ada juga yang bukan poem)

1.NEVER THOUGHT (just inspiration from him)
2. JUST MY HEART SAYING
3. LIKE A PENGUIN LOVE
4. I THINK I LOVE YOU
5. FEEL
6. HAVE I LOST MYSELF

Comments

Popular posts from this blog

APAKAH ITU JUZ' AMMA?

Kisah aku 2021, Part 1 cerita litmatch apps cari jodoh

Kisah litmatch part 5 - Hati aku mati terus hidup balik , Part 1: Kenal dengan Z